Przypominamy sylwetkę jednego z najwybitniejszych projektantów mostów na świecie, naszego rodaka Rudolfa Modrzejewskiego. Wykształcony we Francji swoje zawodowe życie spędził w USA. Ponadto publikujemy znaleziony w archiwum Biblioteki Narodowej patent na most z początku lat 30-tych XX wieku.
Rudolf Modrzejewski (za oceanem znany raczej jako Ralph Modjeski) urodził się 27 stycznia 1861 roku w Krakowie. Był synem Gustawa Zimajera i wybitej aktorki teatralnej Heleny Modrzejewskiej. W 1876 r. wraz z matką wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. Choć już w młodości przejawiał talent muzyczny i odebrał staranne wykształcenie w tym kierunku (gry na pianinie uczył go m.in. Ignacy Jana Paderewski), to ostatecznie wybrał karierę inżyniera. W 1878 r. wyjechał do Paryża, gdzie w roku 1885 skończył prestiżową Państwową Szkołę Dróg i Mostów jako najlepszy student na roku. Z dyplomem inżyniera wrócił do USA i początkowo podjął pracę w firmie słynnego amerykańskiego budowniczego mostów George S. Morisona. W 1893 roku porzucił dobrze rokującą pracę u Morisona i założył w Chicago własną firmę budowy mostów, która funkcjonuje do dziś. Był pionierem w budowie mostów wiszących i zapoczątkował budowę mostów zawieszanych na stalowych pylonach.
W USA zbudował 40 mostów nad największymi rzekami Ameryki. Jednym z najbardziej znanych jego dzieł jest most przez rzekę Delaware w Filadelfii, łączący śródmieście z przedmieściem Camden, bardziej znany jako most Benjamina Franklina. Był on w momencie powstania (rok 1926) jednym z największych mostów na świecie. Specjalistów zachwycało wiszące przęsło tego mostu, które miało ponad pół kilometra długości, a także stalowe pylony, na których było zawieszone, które miały aż 110 m wysokości. Przy tym moście do dziś stoi tablica, upamiętniająca nazwisko jego twórcy a także fakt, że był Polakiem. O Modrzejewskim pisały największe amerykańskie gazety. W 1903 roku został ogłoszony inżynierem roku, a rok później wygrał konkurs na najwybitniejszego budowniczego mostów.
Stosowane przez Rudolfa Modrzejewskiego na szeroką skalę innowacyjne technologie i materiały, jak zbrojony beton i nowe rodzaje stali, pozwoliły na projektowanie konstrukcji o niespotykanych wcześniej rozmiarach. Polski inżynier jako pierwszy zauważył korzyść z zastąpienia w konstrukcji mostów murowanych wież nowoczesnymi wiszącymi pylonami. Nic dziwnego, że to właśnie Polak uchodzi dzisiaj za twórcę nowoczesnego mostu wiszącego.
Magdalena Jędrzejewska